ســخــن شــیــعــه

به وبگاه عقیدتی سخن شیعہ خوش آمدید...

ســخــن شــیــعــه

به وبگاه عقیدتی سخن شیعہ خوش آمدید...

ســخــن شــیــعــه
طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۳۱
خرداد

توهین به جناب عایشه-3

  • سخن شیعه
۳۱
خرداد

معاویه اولین کسی بود که در اسلام نشسته خطبه خواند! چون شکم بزرگی داشت!!

  • سخن شیعه
۲۶
خرداد

پیامبر«ص» خاطرات خود با عایشه را برای مردی دیگر تعریف میکند!!!!

 

عن جابربن عبدالله عن اُم کلثوم، عن عائشه زوج النبی«ص» قالت: ان رجلا سال رسول الله«ص» عن الرجل یجامع اهله ثم یکسل، هل علیهما الغسل؟ وعائشه جالسه، فقال رسول الله:

«انی لافعل ذلک انا و هذه نغتسل»

 

یعنی:

جابربن عبدالله به روایت از ام کلثوم می گوید: عایشه همسر نبی اکرم«ص» گفت: من نشسته بودم که مردی از رسول الله«ص» پرسید: اگر مردی با همسرش همبستر شود و سست گردد(انزال صورت نگیرد) آیا غسل برآنها واجب می شود؟ رسول اکرم«ص» با اشاره به طرف من فرمود:«این کار را من و این انجام می دهیم و غسل می کنیم»!!!!

 

مختصر صحیح مسلم، مسلم بن حجاج نیشابوری، اختصارکننده: علامه زکی الدین منذری، مترجم: عبدالقادر ترشابی، ص170-171دروغگویی و تهمت

  • سخن شیعه
۲۴
خرداد

امامیّه چه کسانی هستند؟ به چه کسانی امامیه می گویند؟

 

پاسخ:

با ظهور فرقه زیدیه - پیروان زید بن على - و اختلافات آنها با شیعیانِ پیرو امام باقر و امام صادق«ع»، واژه امامیّه بر شیعیان این دو امام اطلاق گردید؛ یعنى کسانى که معتقد به جانشینى بلافصل حضرت امیر بعد از پیامبر بوده و دلیل آن را نصّ الهى که در غدیر خم نازل شد، مى دانند.

ویژگى دیگر آنها این بود که این نص را در فرزندان امام حسین«ع» جارى و سارى دانسته و آنان را حجت هاى الهى در روى زمین مى دانند که داراى عصمت بوده و از علم غیب برخوردارند.

وجه تمایز این گروه با گروه دیگر در منصوص و مفترض الطاعة بودن امام بود. لذا به علت اهمیّت اینان به امامت، به امامیّه معروف شدند.

امامیّه در اصطلاح فرقه شناسان به گروه هاى:

واقفیه، اسماعیلیه و اثناعشریه اطلاق مى گردد.

بعد از ظهور واقفیه در زمان شهادت امام موسى کاظم«ع»، اثناعشریان ، "قطعیّه" نامیده شدند؛ زیرا آنان به رحلت امام کاظم«ع» قطع پیدا کرده و یقین کردند که امام رضا«ع» جانشین وى است. با رحلت امام حسن عسکرى«ع» در سال 255 هـ ق و شروع امامت امام زمان«ع»، شیعیانِ ایشان به اثناعشریه معروف گشتند. کم کم در طول تاریخ، امامیّه و شیعه لقب مشهور اثناعشریان گردید

اگرچه از لفظ شیعه براى گروه هاى دیگر شیعى نیز استفاده مى شود، ولى در اغلب موارد مقصود همان دوازده امامیان هستند.

در ایران این غلبه بیشتر از جاهاى دیگر است و تقریباً در ایران، لفظ شیعه و امامیّه مترادف هم به کار مى روند.

  • سخن شیعه
۱۴
خرداد

فلسفه ازدواج موقت در اسلام چیست؟


بسیارى از مردم(به ویژه جوانان)به ازدواج دائم دسترسى ندارند، زیرا ازدواج دائم به طور معمول نیاز به مقدّمات و هزینه ها و قبول مسئولیّت هاى مختلفى دارد که آمادگى آن براى گروهى حاصل نیست، به عنوان مثال:


1ـ بسیارى از جوانان در دوران تحصیل ـ به خصوص در عصر ما که زمان تحصیل طولانى شده ـ قادر به ازدواج دائم نیستند، زیرا نه شغلى دارند، نه مسکن مناسبى و نه هزینه هاى دیگر و هر قدر بخواهند مراسم خود را ساده برگزار کنند، باز وسایل لازم فراهم نیست.


2ـ افرادى هستند که متأهّل مى باشند، ولى در سفرهاى خارج که گاهى به طول مى انجامد، گرفتار محرومیّت شدید جنسى مى شوند، نه همسران خود را مى توانند با خود ببرند و نه قدرت ازدواج مجدّد دائم در آن دیار دارند.


3ـ کسانى هستند که همسران آنها گرفتار بیمارى هاى مختلف و مشکلات دیگرى مى باشند و توان رفع نیاز جنسى همسران خود را ندارند.


4ـ سربازانى هستند که به مأموریّت هاى طولانى، براى حفظ مرزها و مانند آن مى روند و از خانواده هاى خود دورند و گرفتار مشکل جنسى هستند


5ـ گاه در دوران باردارى و شرایط خاصّ آن، مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسى نداشته باشد و چه بسا جوان است و گرفتار مشکل محرومیّت.


این گونه ضرورت هاى اجتماعى و مشکلات، همیشه بوده و خواهد بود و مخصوص عصر پیغمبر اکرم«ص» نبوده است، بلکه در عصر ما با توجّه به عوامل مختلف تحریک، بسیار شدیدتر شده است.

در این گونه مواقع افراد بر سر دو راهى قرار دارند: آلودگى به فحشا (العیاذ بالله) یا استفاده از نوعى ازدواج ساده و موقّت که مشکلات ازدواج دائم در آن نیست و به طور موقّت پاسخگوى نیازهاى جنسى مى باشد.

پیشنهاد پارسایى و چشم پوشى از هر دو، پیشنهاد خوبى است، ولى براى بسیارى قابل عمل نیست و حدّاقل براى عدّه اى جنبه خیالى دارد.

  • سخن شیعه
۱۳
خرداد

چرا محمد حنفیّه(فرزند امام علی) در قیام امام حسین«ع»شرکت نکرد؟


امام حسین«ع» در گفتگوئی که با برادرش محمد حنفیّه داشت با ایشان فرمود:


یا أَخی جَزاکَ اللّهُ خَیْراً، لَقَدْ نَصَحْتَ وَ أَشَرْتَ بِالصَّوابِ وَ أَنَا عازِمٌ عَلَى الْخُروُجِ اِلى مَکَّةَ، وَ قَدْ تَهَیَّأْتُ لِذلِکَ أَنَا وَ إِخْوَتی وَ بَنُو أَخی وَ شیعَتی، وَ أَمرُهُمْ أَمْری وَ رَأْیُهُمْ رَأْیی، وَ أَمّا أَنْتَ یا أَخی فَلا عَلَیْکَ أَنْ تُقیمَ بِالْمَدینَةِ، فَتَکُونَ لی عَیْناً عَلَیْهِمْ وَ لا تُخْفِ عَنّی شَیْئاً مِنْ أُموُرِهِمْ


برادرم!

خداوند به تو پاداش نیکو دهد. خیرخواهى کردى و به راه درست اشاره کرده اى.

من اکنون عازم مکّه هستم و خود و برادرانم و برادرزادگان و پیروانم را براى این سفر آماده کرده ام. برنامه و رأیشان همان برنامه و رأى من است. امّا تو اى برادرم! ماندن تو در مدینه ایرادى ندارد تا در میان آنان چشم [خبررسان] من باشى و از تمام امورشان مرا با خبر ساز!

فتوح ابن اعثم، ج5، ص30-32؛ مقتل الحسین خوارزمی، ج1، ص188؛ بحارالأنوار، ج44، ص329


با توجه به این سند تاریخی ایشان با اجازه امام زمانشان به جهت پشتیبانی از ایشان در این قیام و رساندن اخبار به امام«ع» در مدینه مانده اند.


  • سخن شیعه
۰۶
خرداد

احمد بن یوسف قرمانی(عالم اهل‌سنت) درباره امام موسی کاظم«ع» می نویسد:


هوالامام الکبیر القدر، الأوحد، الحجة، الساهر لیله قائما، القاطع نهاره صائما، المسمی لفرط حلمه وتجاوزه عن المعتدین کاظما. هوالمعروف عند أهل العراق بباب الحوائج، لأنه ما خاب المتوسل به فی قضاء حجاة قط.


او امامی بلند مرتبه و یگانه و حجت بود. در شبهایش ایستاده بود (کنایه از عبادت) و در روزها قاطع و روزه دار بود. به خاطر کثرت حلمش و گذشت از کسانی که به او تعدی کرده اند کاظم نامیده شد. و او نزد مردم عراق به باب الحوائج مشهور بود چرا که هر کسی در بر آورده شدن حاجاتش به او متوسل می شد(آن را) به دست می آورد.


أخبار الدول و آثار الأول فی التاریخ، ج1، ص377، المؤلف: أحمد بن یوسف قرمانی، تحقیق: فهمی سعد، أحمد حطیط

  • سخن شیعه