ســخــن شــیــعــه

به وبگاه عقیدتی سخن شیعہ خوش آمدید...

ســخــن شــیــعــه

به وبگاه عقیدتی سخن شیعہ خوش آمدید...

ســخــن شــیــعــه
طبقه بندی موضوعی

آیا شفاعت اولیاء مخصوص زمان حیات آنان است؟

چهارشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۵، ۰۹:۳۲ ب.ظ

پاسخ:

بهانه جویان با مشاهده آیات قرآنى که با صراحت قبول شفاعت پیامبران را نشان مى دهد و چاره اى جز قبول آن نیست، به بهانه دیگرى دست زده و مى گویند: این آیات مربوط به حال حیات آنهاست و نسبت به بعد از وفات دلیلى نداریم. به این ترتیب شاخه «شرک» را رها کرده به شاخه دیگرى مى پرند.


ولى در این جا این سؤال مطرح مى شود که مگر پیامبر«ص» با رحلتش تبدیل به خاک و به کلّى نابود مى شود یا ـ همان گونه که بعضى از علماى وهّابى در حضور ما اقرار کردند ـ حیات برزخى دارد؟اگر ندارد،

اوّلا: آیا مقام پیامبر«ص» از مقام شهدا که درباره آنها

***بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ***(آل عمران، آیه169)

آمده، پایین تر است؟

ثانیاً: آیا در تشهّد نماز که بر آن حضرت سلام مى فرستیم و همه مسلمانان «السّلام علیک أیّها النّبى...» مى گویند، به یک موجود خیالى سلام مى کنند؟

ثالثاً: آیا شما معتقد نیستید که در مسجد پیامبر«ص» و کنار قبر مطهّر آن حضرت باید آهسته صحبت کرد، زیرا قرآن مى گوید:

***یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِىِّ***(حجرات، آیه2) و این آیه را تابلو کرده و کنار قبر پیغمبر اکرم«ص» آویزان نموده اید؟

این سخنان ضدّ و نقیض را چگونه قبول کنیم!

رابعاً: مرگ نه تنها پایان زندگى نیست، بلکه تولّد ثانوى و گسترش حیات است،

***وَالنَّاسُ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبِهُوا***

مردم خوابند هنگامى که مردند بیدار مى شوند.(عوالی اللئالی، ج4، ص73)

خامساً: در حدیث معروفى که در منابع معتبر اهل سنّت آمده مى خوانیم که «عبدالله بن عمر» از رسول خدا«ص» نقل مى کند که فرمود: مَنْ زَارَ قَبْرِى وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِى کسى که قبر مرا زیارت کند شفاعت من بر او حتمى است. (سنن دارقطنی، ج2، ص278- جالب اینکه علامه امینی این روایت را از41 کتاب اهل‌سنت نقل کرده است!)

در حدیث دیگرى از همان راوى از پیغمبر اکرم«ص» آمده است:

مَنْ زَارَنِى بَعْدَ مَوْتِى فَکَأَنَّمَا زَارَنِى فِى حَیَاتِى

هر کس مرا بعد از رحلتم زیارت کند مثل این است که در حیاتم مرا زیارت کرده باشد.(همان مدرک، علامه امینی آن را از 13 کتاب نقل کرده است)

بنابراین، فرضیّه تفاوت زمان حیات و ممات، یک پندار واهى بیش نیست.

ضمناً از اطلاق این احادیث به خوبى استفاده مى شود « شدّ رحال» و حرکت به قصد زیارت قبر پیامبر«ص» در مدینه هیچ اشکالى ندارد.

  • ۹۵/۰۵/۱۳
  • سخن شیعه

شبهه

شفاعت

شفاعت مردگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی